Mindfulness

Måndagen blev helt plötsligt mycket roligare! Imorgon ska jag påbörja träning i mindfulness! För den som inte vet vad mindfulness är så ska jag förklara det här lite enkelt.

”Mindfulness handlar om sinnesnärvaro. Genom att vara medvetet närvarande i nuet kan man bli friare att välja hur man vill agera på det som händer i tankar, känslor och kropp i varje ögonblick. Vid mindfulnessmeditation utvecklar man färdigheter i just detta. Meditationsformen har har sitt ursprung i zenbuddismen för över 2000 år sedan men har på kort tid också blivit ett viktigt inslag i hälso- och sjukvård.

Forskning visar att 8 veckors träning i mindfulnessmeditation har goda effekter både vid stressrelaterade besvär och för att förebygga återfall vid återkommande depressioner.”

Mer info på den här hemsidan

Så nu ska jag i tio veckor, varje tisdag, gå på mindfulness-kurs i tre timmar och öva upp mig på att bli mer medveten om just nu! Det ska bli sjukt kul och förhoppningsvis kommer jag att bli ännu gladare av detta.

Men nu ska jag förbi Sollentunas poliskontor för att fixa nytt pass. Dags att sminka sig, jag kommer ju få leva med det kortet i fem år!

Taggad , ,

Kommentera

