Första dagen med mindfulness!

Idag hade jag min första session med mindfulness. Och det var väldigt intressant och jag ser fram emot de kommande veckorna. Vi satte igång nästan direkt med övningar som gick ut på att känna efter vad som sker just nu. Alla sinnen användes; hörseln, synen, känseln, lukten och smaken. Vid vissa övningar blundade man dock för att faktiskt koncentrera på hur olika kroppsdelar kändes. Det kan låta som nonsens men det är så otroligt skönt att kunna ägna en halvtimme åt att bara känna sina tår, sina fingrar, sin mage och stänga ute alla andra tankar som man annars går och grubblar på.

”Vad ska jag äta till middag?”, ”Hur ska jag hinna med det där?”, ”Vad ska jag göra imorgon?”… Allt sånt stängdes ute för en stund.

Väl hemma fortsatte övandet, varje dag ska vi ägna en timme åt att göra olika övningar. Jag valde att tvätta håret med mindfulness. Annars är jag en som är proffs på att fundera över massa saker när jag duschar, men idag lät jag hela min koncentration vara fokuserad på att tvätta håret.

Tanken är ju sen att man ska kunna vara med medveten om vad man tänker, hur tankarna uppstår, vad för känslor de uppbringar och sedan bestämma sig om ifall man ska reagera på känslan eller inte. Men stegen dit är små övningar varje dag, oavsett hur taffliga de kanske verkar!

Kommentera

