Vad jobbar du med?

Känner att jag får väldigt lite gjort om dagarna så nu ska jag åka till skolan och sitta där och jobba. Ska även kontakta en tjej som erbjudit mig att sitta på hennes kontor. Jag vill se mig själv göra lite mer, kanske ska börja träna också.

Apropå arbete så kom jag på att man ofta säger att man bör skilja privatliv och sitt arbete. Jag finner detta snart som omöjligt för människor att göra. Våra liv blir alltmer statusinriktade och något som kan ge status är ju vissa typer av yrken. När vi träffar någon ny så är det oftast den första eller andra frågan som kommer upp.

”Vad arbetar du med?”

Eftersom vi egentligen bör sära på vem vi är privat och vem vi är i vårt arbete så borde ju inte detta vara den första frågan man ställer en människa som man vill lära känna privat men ändå så är det ju precis vad vi vill veta. Har personen ett spännande arbete? Är den ambitiös? Arbetar vi kanske i samma bransch? Arbetar de mycket med händerna eller är det mycket tankearbete? Och genom att prata om sitt yrke så får den andra personen svar på många frågor, även om vi borde skilja mellan yrke och privatliv. En person ska alltså kunna vara riktigt lat hemma i soffan men en riktig drivare på arbetet. Eller väldigt slarvig på arbetet men otroligt pedant hemma. Den tråkige kostymnissen kanske är världens partyprins och clown privat. Och så vidare.

 

Det händer ju till och med många gånger att man kan ana eller gissa sig till vad en person arbetar med genom att bara titta på dem. En reklambyrå fick en bild på de anställda på en annan byrå och lyckades pricka in alla yrkestitlar rätt. Jag frågade en kille häromdagen om han var Art Director och han svarade ”Ja, det syns, jag vet”. Och är det inte kläderna så brukar ofta personligheten spegla vad man arbetar med. Arbete har blivit mer än ett sätt att få in pengar till hyra och räkningar. Det är nästan en livsstil.

 

För visst är det sant, vårt val av yrke säger mycket om vilka vi är. Vare sig vi vill eller inte.

Taggad , , , , ,

Kommentera

