Södertörns högskola har inga skyldigheter

Jag är lite irriterad över skolans sätt att se på skyldigheter. För det är endast när de är skyldiga till något som de väljer att sätta in åtgärder, allt annat utöver är elevens problem. Jag har en tentamen på lördag, den 12 mars 2011, och har för en vecka sedan skurit mig i handen. Handen har blivit infekterad och jag är tvungen att vara bandagerad. Detta har lett till att jag inte kan använda min vänsterhand, än mindre skriva med den. Jag är alltså funktionshindrad, men bara tillfälligt. Och antagligen intr tillräckligt för att Försäkringskassan skulle godkänna det. Vilket är okej för mig, handen kommer att läka så småningom, och det mesta kan jag göra på datorn. Skolan har bara förpliktelser för de som är funktionshindrade under en längre tid och därför har de inga skyldigheter gentemot mig.

Ett enkelt sätt att lösa min tentamen vore att jag fick svara på provet med en dator. En dator som inte kan nå internet, som tillhör skolan och som till exempel har något tillfälligt gästkonto så att jag inte kan nå mina egna filer och dylikt.

Men Södertörn säger nej, jag får ta omtentan istället eller lära mig skriva med höger hand på två dagar. Vilket i sin tur kan leda till att CSN blir förbannade, då jag eventuellt inte hinner omtenta innan jag ansöker om studielån igen. Varför kan inte Södertörn hjälpa till, bara för att vara en bra och hjälpsam skola, istället för att hävda sina skyldigheter?

Taggad , , , ,

One thought on “Södertörns högskola har inga skyldigheter

  1. Ni. skriver:

    Skolan har en skyldighet att ordna en omtentamen inom 30dagar efter första tentamenstillfälle. Om detta är er första tentamen i kursen, kommer du få göra tentan inom 30 dagar, dvs innan den 12april 2011. Och om tentan inte är över 6hp så kommer det inte vara några problem med att få CSN nästa termin. Om det inte är så att du ligger efter med fler hp.

    Som du säger, skolan har inga förpliktelser emot dig. Se bara till att ditt omtentatillfälle kommer räknas som ditt första försök på tentamen.

    Lycka till.

Kommentera

