Må bra under tiden du lyckas

Kände igen mig i ett blogginlägg om livet som 20-something. Ångest eller stressen över att prestera och lyckas som ligger och gror i magen. Det där om att man måste ha det perfekta och roliga livet, och orden nöjd och trivs känns så gråa och tråkiga att man vill spy.

 

Hetsen att man ska vara så otroligt lycklig, det gäller att vara sådär brinnande och go-ig 24/7. Jag dalar ju lite upp och ner med det mesta, ena dagen hit och andra dagen dit. Det var väl det som min kära studievägledare insåg när hon pratade med mig. Jag kan planera den här studietiden hur mycket som helst med henne, men i slutändan så kommer jag bestämma mig veckorna innan och göra som jag känner. Hon förklarade mest att jag absolut ska fortsätta vara som jag är, impulsiv, det jobbiga är ju att det alltid blir en massa problem och skit som ska städas upp efteråt. Planering gör ju att man slipper stressa in saker, CSN-pengarna kommer i tid och man har det där passet man behöver för utlandsresan. Men för mig så gäller det jämt att hitta alternativa lösningar, kämpa på för att jag inte hunnit planera allt i minsta detalj. Och jag gillar det.

 

Så i höst, vem vet. Kanske studerar jag i Uppsala, kanske är jag i ett annat land, kanske bor jag i Stockholm och jobbar heltid med företaget. Jag kommer att vara glad oavsett. Man måste inte veta vad man ska göra jämt, det går bra att vara lycklig under tiden.

Kommentera

