Folkpartiet och sociala medier

Kartläggning av folkpartiets användning av sociala medier

 

Sida ett i powerpoint om Folkpartiet och sociala medier

Frågeställning:

Hur använder sig partiet av sociala medier? Hur skiljer sig användandet av olika sociala medier?

Vad gör Folkpartiet bra och vad kan förbättras till nästa val?

Powerpoint om Folkpartiets användande av youtube

Folkpartiet använder youtube till att dela med sig olika klipp om partiet. De registrerades under 2008 och har sedan dess laddat upp 250 olika videoklipp. Under valkampanjen för 2010-års-val så gjorde Folkpartiet tre reklamfilmer. Då deras budget endast räckte till att visa två av dessa på TV4 så lades reklamfilmerna upp på youtube för att kunna visas.  Tittare kan välja att kommentera klippen men aktiviteten är väldigt låg.

Folkpartiets hemsida länkar den senaste videouppladdningen på youtube. Den senaste uppladdningen var 7 mars 2011 och har hittills haft drygt 300 visningar. Nu efter valet läggs det till ungefär ett videoklipp i veckan, medan under valtid så var det några stycken per vecka. De klipp med flest visningar är deras val-reklamfilmer från förra årets val.

Bild på sociala medier och traditionella medier

Folkpartiet har en viss fördel när det gäller traditionell media då deras kärnfrågor också är typiska frågor som finns på agendan för journalister. Skola är ett ämne som gärna diskuteras och de får därför mycket ljus på sig i traditionella medier jämfört med mindre enfrågepartier som Fi och PP.

 

Folkpartiet har, förutom hemsida och youtube också bloggar, facebook, twitter och flickr. De sociala medierna används för att rikta uppmärksamheten mot specifika artiklar, klipp och annan intressant information för folkpartisten. I och med att man bestämmer agendan själv på sociala medier har man möjlighet att påverka vad folk ska se. Samtidigt är sociala medier mycket mer interaktiva än traditionella medier vilket gör att en öppen dialog är ett krav som man måste bemöta.

Det kan tänkas att Folkpartiets bekväma ställning i traditionell media har gjort dem lite lata vad gäller social media.  Medan Göran Hägglund, KD, twittrar med drygt 5900 followers så känns Folkpartiet mer traditionellt och konservativt. De missar själva debatten och tycks ligga i bakkant jämfört med andra partier.

Bild på Folkpartiets användning av twitter och facebook

Folkpartiet använder Twitter till att rikta information till bloggar, hemsidan, länkar med material och debatt. Twitter ger en större chans till mer personlig dialog och en relation som varar längre än på Facebook. Risken med Facebook är att man ”like”ar en gång och sen inte ens besöker sidan till skillnad från flödet som hela tiden uppdateras på Twitter.

Folkpartiets twitter har 2907 followers. Varken partisekreterare Nina Larsson, integrationsminister Erik Ullenhag, jämställdhetsminister Nyamko Sabuni eller partiledare Jan Björklund har egna Twitters – endast den gemensamma för Folkpartiet. Den enda i partiet som har en egen Twitter är EU-minister Birgitta Ohlsson. Där re-tweetar hon nyheter och skriver om aktuella händelser, privata intressen, politik och vardagliga händelser.

Vad även bör nämnas är Folkpartiets mycket kryptiska svar på twitter. En rakare och öppnare kommunikation skulle kunna göra dem väl, transparens framför väggar. Öppenhet undviks även på facebook då Folkpartiets sida endast visar inlägg skrivna av dem själva (med tillhörande kommentarer). Responstiden på twitter är nästan pinsam och för min del fick jag inget svar förrän jag skickade iväg lite kritik.

Hur Folkpartiet personifierar olika människor för partiet

Folkpartiet tycks inte vilja personifiera Jan Björklund på sociala medier i alla fall. Under veckan har DNs debattartikel av Jan Björklund omtalats mycket på sociala medier och en efterfrågan av Björklunds kommentar har ännu inte besvarats. Han kommer inte att delta i diskussionen på twitter, i alla fall.

Överhuvudtaget så känns det knappt som att det existerar någon personifiering på de sociala medierna jämfört med hur olika partiansikten lyfts fram i traditionell media. Om man jämför detta med Göran Hägglunds starka ansikte utåt och även Mona Sahlin så kan nog detta endast ses som ett misslyckande. Eller har inte Folkpartiet något trevligt ansikte vi kan fokusera oss på? Självklart finns det för- och nackdelar.

Annonser
Taggad , , , , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: